Dla utrzymania sprawnych i bezpiecznych podróży pociągiem między Warszawą a Trójmiastem wykonamy regulację torów między Nasielskiem a Działdowem. Prace zostaną zrealizowane ze środków budżetowych PKP Polskich Linii Kolejowych SA, a ich zakończenie jest planowane w grudniu br.
Trasa łącząca stolicę z Trójmiastem to jedna z najważniejszych linii kolejowych w kraju, na której najszybsze pociągi pasażerskie jeżdżą z prędkością do 200 km/h (choć obecnie, na czas wdrażania nowej centrali GSM-R, prędkość jest obniżona do 160 km/h;
związane z tym prace zakończą się w czerwcu). To najkrótsze połączenie między Warszawą a Gdańskiem i Gdynią. Tylko między Nasielskiem a Działdowem, na odcinku, gdzie zaplanowano roboty torowe, w ciągu doby przejeżdża ponad 120 pociągów w obu kierunkach.
Zakres prac będzie obejmował podbicie torów o łącznej długości ponad 150 km zespołem do regulacji torów tzw. DPUS, złożonym z trzech maszyn – podbijarki, dynamicznego stabilizatora toru oraz zgarniarki tłucznia. Prace będą prowadzone na torze nr 1 i 2, na blisko 80-kilometrowym odcinku między Nasielskiem a Działdowem. Obejmą także podbicie 53 rozjazdów, uzupełnienie 5500 ton tłucznia oraz wymianę wyeksploatowanych elementów 8 rozjazdów na stacjach Iłowo, Mława i Konopki.
– Prowadzenie prac utrzymaniowych na wcześniej zmodernizowanych liniach kolejowych pozwala na zagwarantowanie dobrych parametrów infrastruktury na kolejne lata oraz zapewnienie sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów. Realizacja prac na linii nr 9 ma na celu poprawę stanu technicznego nawierzchni, wyeliminowanie zagrożenia wprowadzenia ograniczeń prędkości oraz poprawę bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego – mówi dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie Krzysztof Wałdowski.
Rozpoczęcie i zakończenie prac w ramach zadania pn. „Podbicie toru nr 1 i 2 zespołem DPUS linii nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny na odcinku Nasielsk – Działdowo” jest planowane w terminie od czerwca do grudnia bieżącego roku. Między wrześniem a listopadem prace będą wykonywane w nocy. W trakcie robót przejezdny będzie jeden tor. W maju jest planowane wyłonienie wykonawcy robót i podpisanie z nim umowy. Zadanie zostanie sfinansowane ze środków własnych PKP PLK SA.
W drugiej połowie ubiegłego roku na trasie z Warszawy do Trójmiasta przeprowadzono
szlifowanie szyn specjalną maszyną Speno. Wyszlifowanych zostało 450 km pojedynczego toru oraz 136 rozjazdów. Zapewniło to płynny przejazd pociągów z prędkością do 200 km/h i pozwoliło na ograniczenie oddziaływania kolei na otoczenie, ponieważ składy jadą po wyszlifowanych szynach ciszej. Wartość robót wyniosła prawie 16 mln zł. Również te pieniądze pochodziły ze środków własnych zarządcy infrastruktury.